Estrena documental ‘Josep Palau i Fabre. Retrat Cubista.’al Canal 33

‘Josep Palau i Fabre. Retrat cubista’. Així es titula el documental produït per Clack i la Fundació Palau i que pretén ser una mirada “subversiva” sobre el controvertit i desbordant intel·lectual català: poeta, assagista, autor teatral, traductor, activista cultural, refugiat a l’exili i amic i biògraf de Picasso. El documental s’estrena el 21 d’abril al 33 de Televisió de Catalunya a les 22:45h, coincidint amb el tancament de l’Any Palau i Fabre, i també es podrà veure a La Xarxa de Comunicació Local en una data per definir.

“El seu caràcter avantguardista, incomprès, marginat i poc convencional es plasma en la seva vida i la seva obra, que el situa en la línia dels grans il·luminats (sota l’estela de Ramon Llull) i el converteix en una figura única i singular dins la història de la literatura i la cultura catalana i europea del segle XX”, afirma Eloi Aymerich, director de la peça, de 60 minuts de durada.

El documental trenca el personatge en diferents parts per reconstruir-lo de nou en un retrat més ampli i profund. Un retrat que, seguint els principis del cubisme picassià, mostra les seves diverses facetes, cadascuna associada a una de les seves activitats culturals i literàries i sempre vinculades als llocs on va viure i escriure.

Així, escriptors, artistes i coneguts com Julià Guillamón, Perejaume, Maya Widmaier-Picasso, Miquel Barceló o Vicenç Altaió descobreixen aquest retrat pictòric i profund del poeta barceloní. Una història marcada per la relació amb la seva família burgesa, el seu exili a París, el retorn activista a la Costa Brava o la culminació de la seva obra amb l’obertura de la Fundació Palau a Caldes d’Estrac.

Un Palau reivindicat per noves generacions de creadors

A Palau i Fabre. Retrat cubista hi participen poetes i artistes visuals de les noves generacions, que pinten, reciten i canten Palau i Fabre: des dels cantautors Cesk Freixas i Meritxell Gené fins als poetes Mireia Calafell o Jaume C. Pons Alorda, passant per la tatuadora Sit Cantallops, l’artista urbà Harry Bones o el músic Pau Miquel Soler, autor de la banda sonora original.

És, doncs, un Palau i Fabre fet de múltiples cares: l’exaltat, l’alquimista, el foll, el geni, l’eremita, l’il·luminat. Un documental cultural ple de poesia visual, connexió intergeneracional i material d’arxiu inèdit en collage per descobrir l’univers esclatant de Josep Palau i Fabre.
“Mai hi havia hagut tanta gent analitzant Josep Palau Fabre. Mai tantes veus l’havien dibuixat, cantat, recitat i retratat. Per nosaltres és com el documental definitiu”, subratlla en aquest sentit Eloi Aymerich.

Amb guió de Judith Vives i Marc Giner a la direcció de fotografia i el muntatge, el documental compta amb el suport de la Institució de les Lletres Catalanes, el Consorci Turisme Costa del Maresme i la Diputació de Barcelona.

Tràiler del documental

L'adreça electrònica no es publicarà.