Josep Palau Oller —el pare de Josep Palau i Fabre— neix a Barcelona el 1888 i mor a la mateixa ciutat el 1961. De ben jove ja vol ser pintor però, a la llarga, destacarà sobretot com un bon dissenyador. Assisteix a les acadèmies de Joaquim Torres Canosa i Joan Baixas i allà coneix a Josep Mompou de qui esdevé un gran amic. Entre 1909 i 1910 publica dibuixos satírics a la revista Papitu influenciats per Ismael Smith, també amic seu. I és en aquest període quan comença a treballar com a dibuixant de teixits i estampats, tasca en la qual, en un moment donat, s’associa amb Mompou.

El casament l’any 1916 amb Eulàlia Fabre i la naixença del seu fill Josep, l’any següent, l’encaminen a obrir el ventall professional mitjançant la fabricació de joguines, llums i objectes decoratius, fins a dedicar-se de ple al disseny de mobiliari. Amb els mobles, Palau Oller es consolida professionalment i aquesta tasca esdevé la seva ocupació principal i crea prop de vuit mil models diferents. Les botigues J. Palau que muntarà junt amb la seva dona—a la Rambla de Catalunya i al carrer Diputació— seran el complement a la seva activitat de dissenyador i la plataforma de comercialització.

Paral·lelament, Palau Oller no abandona mai la pintura i exposa la seva obra regularment, a partir dels anys vint fins a la seva mort i es mantindrà sempre a prop dels seus amics artistes, amb qui intercanviarà o comprarà obra, fent un petita i nodrida col·lecció que llegarà al seu fill.