Foto Toni Vidal

LES PERLES DE L’ARXIU

Obrim aquesta nova secció que vol ser una finestra al fons documental i bibliogràfic de la Fundació Palau i des d’on us anirem desvetllant, de mica en mica, els documents lligats a les efemèrides de l’any o a l’actualitat política i cultural del país. La història és cíclica i moltes de les coses que tenim a la Fundació i que pertanyen al nostre passat més recent, veiem com tornen a ser de plena actualitat. Bàsicament, perquè moltes de les problemàtiques o inquietuds de la societat d’aquell temps, han quedat sense resoldre en ser fulminades per una cruenta guerra civil que desembocà en la llarga dictadura que tant mal va fer a la nostra cultura i a la nostra manera d’entendre el món.

És per això que volem compartir amb tots vosaltres aquestes petites perles que tenim a la fundació i que Josep Palau i Fabre va tenir la cura d’anar conservant al llarg de tota la seva vida i que Alícia Vacarizo ha tingut la paciència d’anar catalogant i arxivant. Tot plegat és el testimoni d’una part de la nostra vida col·lectiva que creiem que val la pena de difondre.

Josep Palau i Fabre pertanyia a una generació que va ser molt conscient que el foc de la nostra llengua, de la nostra cultura en tots els seus àmbits, que havia costat tant de recuperar, calia mantenir-lo viu per a les generacions futures. Així doncs, procurarem que tot aquest esforç no hagi estat en va i que puguem contribuir, així, a mantenir la nostra memòria col·lectiva.

Febrer 2018

El 23 de febrer del 2008, avui fa deu anys, Josep Palau i Fabre va emprendre el darrer vol, el darrer viatge, el retorn a l’úter matern com a ell li plavia d’imaginar el trànsit entre la vida i la mort. Una de les millors notes de condol que es van rebre va ser la de Maya Picasso i que trobareu reproduïda al següent enllaç:

Maya_condol

El 14 de febrer del 2008 s’estrenava al Teatro Español de Madrid Don Juan príncipe de las tinieblas, amb dramatúrgia i direcció d’Hermann Bonnín, una versió del Teatre de Don Joan de Josep Palau i Fabre. En l’enllaç següent hi trobareu fragments del seu pensament sobre el mite de Don Joan i també un fragment de L’esquelet de Don Joan.

Gener 2018