24 d'abril de 2022 a les 12:30 - 22 de maig de 2022 a les 0:00
Exposició ‘Del Balís al Túnel. Sant Vicenç de Montalt, Caldes d’Estrac i Arenys de Mar’.
Presentem una exposició de dibuixos de Núria Gifra de l’edificació -existent, desapareguda o projectada- a l’espai comprès entre la via del tren i la costa i que abasta des de la Riera del Balís, a Sant Vicenç de Montalt, fins al túnel del tren a Arenys de Mar, passant per Caldes d’Estrac.
Núria Gifra Forés i els seus assessors, Mª Rosa Grau i Molist, Xavier Torrentó i Molas, Lluís Grau i Molist i Jordi Sellarés Serra, proposen un recorregut lineal del SO (Balís) cap el NE (Túnel), que ens mostra allò que les finques ofereixen -o havien ofert- a l’espai públic en termes d’imatge arquitectònica i de l’activitat humana que s’hi ha desenvolupat en cada moment.
L’exposició presenta amb suport fotogràfic, plànols i els dibuixos de Núria Gifra, el seguit d’edificacions que ocupen (o havien ocupat) les parcel·les, generalment privades. Cada edifici disposa d’una petita fitxa amb el número de policia o d’adreça postal, el nom de la casa (si el té), els propietaris més coneguts, el nom de l’arquitecte (si es coneix), l’any de construcció (si es coneix), i altres circumstàncies, com el possible ús com a delegació diplomàtica i l’estat actual en què es troba (existent, modificada, desapareguda, etc.).
Acompanyen aquest recorregut textos de Josep Pla; informació aportada per Jordi Sellarés en relació als usos de moltes d’aquestes edificacions durant la guerra civil i la immediata post-guerra: des de delegacions diplomàtiques de molts països, incloent-hi les que es troben en altres indrets de la població, als de caràcter assistencial, així com el material localitzat a l’Arxiu Nacional de Catalunya, sobre projectes arquitectònics de Josep Puig i Cadafalch a les rodalies.
La mostra es pot visitar de manera gratuïta fins al 22 de maig de 2022.