Josep Palau i Fabre (1917-2008), poeta, dramaturg, assagista, narrador, traductor, crític, i un dels principals experts mundials en Picasso, és un dels més grans escriptors catalans de la segona meitat del segle XX.

Autor, entre d’altres, de Poemes de l’Alquimista, Quaderns de l’Alquimista, o la magna biografia de Picasso en quatre volums, Picasso vivent (1881-1907), Picasso: cubisme (1907-1917), Picasso. Dels ballets al drama (1917-1926) i Picasso. Del minotaure al Gernika (1927-1939), va obtenir un gran nombre de premis i reconeixements, entre d’altres, el Premi Nacional de Literatura, el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes o la Medalla d’Or al Mèrit Artístic de l’Ajuntament de Barcelona.

El dia 3 de gener de 2017 es va signar l’acord del govern de la Generalitat de Catalunya en el qual es va incloure la celebració del centenari del naixement de Josep Palau i Fabre com a commemoració oficial.

Des de l’any 2003 la Fundació Palau conserva, exhibeix i difon el fons artístic i documental de Josep Palau i Fabre. Es tracta d’un modern equipament cultural amb una programació capdavantera i un arxiu especialitzat en Picasso i en la cultura catalana del segle XX. A les seves sales d’exposició es mostren de forma permanent obres de Pablo Picasso, Joaquim Torres Garcia, Isidre Nonell, Joan Miró, Antoni Clavé, Antoni Tàpies, Miquel Barceló i Perejaume, entre d’altres.

L’Any Palau i Fabre, impulsat per la Fundació Palau, de Caldes d’Estrac, i el Departament de Cultura mitjançant la Institució de les Lletres Catalanes, amb la col·laboració d’institucions públiques i privades del país, se celebrarà del 21 d’abril del 2017, dia de la commemoració dels 100 anys del seu naixement a Barcelona, al 21 d’abril del 2018.

Els cinc àmbits temàtics i complementaris que centraran l’Any Palau i Fabre, que es proposen per tal de poder donar una visió completa i complexa de la seva obra i del seu llegat, són els següents:

• Els llocs de Josep Palau i Fabre. Geografia personal i creativa.
  • Josep Palau i Fabre, l’Alquimista.
  • Palau i Picasso.
  • Josep Palau i Fabre i el teatre.
  • El llegat de Josep Palau i Fabre.

Dossier de premsa

Enguany celebrem l'Any Palau i Fabre

Apr, 17

• III CONGRÈS INTERNACIONAL. PICASSO I IDENTITAT