Exposició ‘L’Art de les Ics. Arts i escriptures dels vuitanta i noranta al Fons Joaquim Pibernat’

9 de novembre de 2024 - 21 d'abril de 2025

Inauguració: dissabte 9 de novembre a les 12h.

A mitjans dels anys vuitanta del segle XX un nombrós grup d’artistes i escriptors s’arremolinaren a Barcelona al voltant de la revista Àrtics (1985-1990). Sota l’ ideari i lideratge de l’escriptor i traficant d’idees Vicenç Altaió i de Joaquim Pibernat, i dels artistes Francesca Llopis i Jordi Colomer als inicis, i amb Manuel Guerrero, més endavant, la revista oferí cada trimestre una publicació multilingüe proper a l’estètica internacional de la Postmodernitat. Àrtics es convertí en un lloc d’encontres intergeneracionals, de cultures, de tendències i d’individualitats a partir de les creacions més innovadores en les arts.

De la revista, a manera “d’enciclopèdia de pàgines d’artista relligades” se’n feren disset números amb una data d’acabament predeterminada. La generació viva de l’avantguarda (Cage, Oppenheim, Beuys, Kantor, Tàpies, Sol LeWit, Rainer, Kosuth, etc.) s’interelacionaren a les cobertes en un joc visual amb els artistes catalans del moment.

Deu anys més tard, a Barcelona, després de l’auge del model cultural olímpic i del procés cap a la globalització, en ple trànsit cap a les tecnologies virtuals, Altaió, Guerrero i Pibernat, amb el dissenyador Claret Serrahima i l’impressor Manel Sala, publicaren 9 revistes objecte seguint el nom de Cave Canis. A cada una de les capses, s’hi recollien plaquetes i llibres d’artista de caràcter experimental i de suports artesanals, industrials i tecnològics amb la capçalera d’un manifest crític contra la perversió del populisme i contra els models i sistemes polítics, i a favor d’una cultura creativa, crítica i radical.

Joaquim Pibernat (Barcelona, 1952-2022), coeditor d’Àrtics i Cave Canis i autor de la plaquette d’aforismes El ciclop borni, diposità el seu fons de llibres d’artista i obres d’art (Colomer, Llopis, Perejaume, Benito, Duran, Llena, Pazos, Amat, Zush, Santos, Comelade, etc.) a la Fundació Palau l’any 2022. Es dona continuïtat, així, a un esperit de revolta cultural del que el poeta Josep Palau i Fabre, n’havia estat referent. És a partir d’aquest fons que s’ha construït l’exposició en tres àmbits: Àrtics / Cave Canis / El ciclop borni; que mostren l’explosió creativa a Catalunya de les arts i les lletres a finals del segle XX i la seva relació amb creadors internacionals.

Comissaris: Vicenç Altaió, Manuel Guerrero i Oriol Pibernat.

Mostra els detalls

Inici:
9 de novembre
Finalització:
21 d'abril de 2025
Categories d'Esdeveniment:
,
Lloc web:

fp.info@fundaciopalau.cat
Visualitza el lloc web de Organitzador