Exposició ‘Maria Sanmartí, “mare d’en Clavé”. La innocència del traç’

23 de març - 15 de setembre

Inauguració: dissabte 23 de març a les 12h.

Presentem la primera exposició retrospectiva dedicada a l’artista Maria Sanmartí (Barcelona, 1886 – París, 1959). Comissariada per Aitor Quiney, la mostra explora la figura d’aquesta pintora al llarg dels seus anys en actiu com a artista, des del 1947 fins al 1959.

“Maria Sanmartí, mare d’en Clavé”; així és com aquesta pintora va signar durant un període artístic la seva obra. Deixant clar qui era: la mare del pintor Clavé. Després ho va deixar de fer en haver-se fet un lloc destacat en el panorama artístic de finals dels anys quaranta i fins que va morir a començaments del 1959 en complir 73 anys. El fet excepcional en la carrera de Maria Sanmartí, a banda de la seva innegable qualitat artística i una frescor d’art nou, fou que començà a pintar als 60 anys sense haver tingut abans el més mínim indici d’una vocació artística. No va tenir temps de cercar-la dins d’ella. Malgrat no haver tingut educació escolar i provenint d’una família catòlica i humil, va ser una dona progressista, amb una gran lucidesa mental i una gran fermesa de caràcter.

Amb l’esclat de la Guerra Civil el seu fill Clavé s’exilià a França i uns anys després, el 1943, ho va fer també ella.

Un dels primers en interessar-se per l’obra de Maria Sanmartí fou el poeta Josep Palau i Fabre que vivia llavors a París i tenia una bona amistat amb el seu fill Antoni Clavé. En aquesta època Palau i Fabre col·laborava amb la revista Ariel per a la qual publicà el 1948 l’article “El cas inèdit de Maria Clavé”. Va escriure també un text al díptic de la primera exposició de Sanmartí, el 1948, a la Galerie Mirador de París.

Mostra els detalls

Inici:
23 de març
Finalització:
15 de setembre
Categories d'Esdeveniment:
,
Lloc web:

fp.info@fundaciopalau.cat
Visualitza el lloc web de Organitzador